torsdag 25. oktober 2012

Pressekanne "gensere"

Jeg hadde begynt å irritere meg over at kaffen ble så fort kald i pressekanna mi, upraktisk når man har gjester. Jeg observerte at det var mulig å kjøpe "påkledning" til slike kanner, men de var ikke spesielt fine å se på og ganske dyre. Så, alt tilrettelagt for nok et DIY prosjekt. Også fikk jeg brukt opp litt restegarn etter storproduksjon av tovede tøfler. Jeg prøvde meg frem med heklekrok nr 8 og Cortina/Fritidsgarn, med pressekanna som takknemlig modell. Jeg laget tre knapphull rundt hanken på pressekanna og fant noen fine gamle knapper som jeg sydde på. De kjempefine rosettene har faktisk min mormor laget en gang for mange år siden. Jeg fikk en pose med slike lapper av mamma som hun hadde funnet da huset ble tømt etter at mormor døde. Det hadde nok vært et restegarnprosjekt hun tok frem i ny og ne. Jeg hadde egentlig tenkt å fortsette på de små lappene og kanskje lage et pledd, men jeg fant aldri ut hvordan hun hadde heklet dem, og det fantes ingen oppskrift. Men de fungerte helt utmerket som pynt på pressekannejakkene! Og da har jo mormor på et vis vært med på prosjektet, veldig koslig :)


 
Da jeg var ferdig med pressekanna ble tekanna sjalu, så jeg måtte pent hekle til den også :)
 
 
 
 



1 kommentar: