tirsdag 23. oktober 2012

Marius genser...

Som de fleste andre fikk jeg også helt dilla på Marius mønster for et par år siden. Jeg synes det er helt fantastisk at tradisjonelle norske strikkemønstre dukker opp i nye moderne utgaver. Og Marius genser måtte jeg ha! Jeg har brukt et mønsterhefte fra SandnesGarn (Tema 15 voksne), og selve genseren omtales som Marius-genser med rund sal (Nr. 11). Jeg strikket den første genseren etter mønsteret, men var ikke helt fornøyd med fasongen, den ble rett og slett litt for stor. Det hele endte med at mamma fikk den i julegave :)  Denne var brun med mønster i natur og orange. Neste prosjekt ble gave til min yngstesøster Kine, jeg brukte da det samme mønsteret til å strikke en tunika. Jeg strikket den bare lengre enn oppgitt i oppskriften. Grunnen til at jeg gjorde det på denne måten, selv om det faktsisk er et mønster på en Marius tunika i det samme heftet, var at jeg synes selve hals/skulder delen var penere på genseren. Denne ble i lilla med mønster i natur og limegrønt. (Jeg må bare beklage det utrolig dårlige bildet!)

 
 
Da denne var ferdig og avlevert til sin nye eier, gikk jeg løs på gave til neste søster, Mari. det ble en litt kortere variant av den samme tunikaen, i sort med mønster i natur og rødt. Til slutt, noen måneder senere, skulle jeg endelig begynne på min egen Marius genser. Jeg endret litt på lengden, tok den inn med flere masker i livet og kuttet en del mellomlinjer i mønsteret. I tillegg strikket jeg vrangbord istedenfor perlestrikk i kantene. Fargevalget ble til slutt mørk grønn med mønster i natur og olivengrønn :)  I ettertid har jeg strikket en tunika til, til min storesøster Cecilie, i de tradisjonelle Marius fargene. Det har også blitt en barnegenser og en barnekjole til gudbarna mine. Nå har jeg så smått begynt å se på mønster til en ny genser - mulig det blir Fanamønsteret denne gangen, men jeg kan ikke garantere at det blir strikket så mange varianter...
 
 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar